12 november 2009 - Komend weekend wordt in Pomona de laatste ronde verreden in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series. Na zijn debuut twee weken geleden in Las Vegas is MPM-coureur Lex Joon ook weer van de partij. De Nederlander zal er in Pomona alles aan doen om de pech van Las Vegas met een klinkend resultaat weg te poetsen. "Je bent zo goed als je laatste resultaat en dus gaan we er weer vol tegenaan", aldus de strijdlustige MPM-piloot.
Er wordt met belangstelling uitgekeken naar het tweede optreden van Lex Joon in de sterkste dragrace-competitie ter wereld. Twee weken geleden in Las Vegas reed de Nederlander zijn MPM Top Fueler op vrijdag in een veld van 26 combinaties naar een fraaie dertiende positie. Joon werd echter slachtoffer van de NHRA-regel dat alleen de eerste twaalf hun tijd behouden en de overige rijders de laatste kwalificatiedag weer met een nul score ingaan. Door de totaal gewijzigde omstandigheden kon Joon zijn fraaie tijd van vrijdag niet herhalen en viel buiten de zestien plaatsen die recht geven op deelname aan de eliminaties. Extra zuur was dat Joon's oorspronkelijke tijd van 3,93 seconden hem op een 14de plaats in de eliminaties zou hebben gebracht.
De afgelopen dagen is in Amerika hard aan de auto gewerkt waardoor een herhaling van Vegas moet worden voorkomen. "Wat tijd betreft hebben we aangetoond zonder meer in dit veld mee te kunnen komen. Uit de computer blijkt dat de eerste run van zaterdag in Las Vegas tot het moment dat de blowerbelt brak zelfs beter was dan die van vrijdag. Een plaats in de toptien behoort zeker tot de mogelijkheden. Als de blowerbelt op vrijdag een fractie van een seconde langer heel was gebleven, hadden we ons toen al voor de eliminaties geplaatst. In Pomona gaan we met een iets andere set-up rijden waardoor de motor minder brandstof krijgt en de blowerbelt minder wordt belast. Daarnaast is er een nieuwer en sterker type blowerbelt gemonteerd. Daarmee zouden we de 1000 voet op vol vermogen moeten kunnen uitrijden en dan mag kwalificatie geen probleem zijn. De achteras die in Vegas kuren vertoonde is inmiddels helemaal uit elkaar geweest, gerepareerd en weer als nieuw. Onze Amerikaanse crewchief Kevin Poynter heeft in het verleden met zijn rijders J.R. Todd en Doug Herbert altijd goed gescoord in Pomona. Zijn set-up past goed bij deze baan. Daarnaast is Pomona wat omstandigheden betreft veel constanter dan Las Vegas zodat we makkelijker op de verkregen data kunnen voortborduren. Ik zie de wedstrijd dan ook vol vertrouwen tegemoet", aldus de MPM-piloot.
Alle Amerikaanse ogen zijn dit weekend gericht op de Top Fuel klasse. Met slechts één punt verschil gaan Tony Schumacher en Larry Dixon in Pomona het duel aan om de meest begeerde titel en de cheque van USD 500.000,--. In alle media wordt de strijd tussen Schumacher en Dixon breed uitgemeten. Het is dan ook een beladen duel. Regerend kampioen Schumacher kan zijn zesde titel op rij binnenslepen. Dixon weet zich echter gesteund door crewchief Alan Johnson, de man die Schumacher naar vijf opeenvolgende titels leidde maar eind vorig seizoen Don Schumacher Racing verliet om samen met sjeik Khalid Bin Hamad Al Thani (Qatar) onder de naam Alan Johnson Al-Anabi Racing een eigen team te beginnen. Alan Johnson heeft al vaker het kunstje geflikt om zijn rijder in de laatste race de titel te bezorgen. Toen was Schumacher de gelukkige maar nu zou de U.S. Army-rijder wel eens het slachtoffer kunnen worden en Dixon de blije winnaar. Dat de combinatie Johnson/Dixon in vorm is mag wel blijken uit de meest recente resultaten. In de laatste vijf races scoorde Dixon steeds de eerste kwalificatiepositie en verkleinde in Las Vegas het gat naar de leidende Schumacher tot nog maar één punt.
De eerste kwalificatierun wordt in Pomona op donderdag verreden, de tweede op vrijdag. Voor zaterdag staan twee kwalificatiesessies gepland terwijl de eliminaties zoals gebruikelijk op zondag plaatsvinden. Met een tijdsverschil naar Nederland van negen uur wordt het hier dus nachtwerk.
- Auteur
- Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel