Pomona, 16 november 2009 - MPM-coureur Lex Joon heeft ook in Pomona bij zijn tweede wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series alle ogen op zich gericht gekregen. In de allesbeslissende vierde kwalificatierun werden de motor en cockpit van de MPM Top Fueler even volledig in vlammen gehuld nadat de koppakking het begaf. Gelukkig viel de schade mee maar helaas betekende het wel dat de Nederlander geen tijd op de klokken kreeg die voldoende was voor een plaats in de eliminaties.
Na zijn debuut in Las Vegas moest MPM-coureur Lex Joon twee weken later aantreden in Pomona voor de tweede wedstrijd van zijn American Dream Tour. Met een nieuw en sterker type blowerbelt en een gerepareerde achteras waren de vooruitzichten goed. De eerste kwalificatierun op donderdag leek deze indruk te bevestigen. Net als in Las Vegas moest de MPM-coureur aantreden in het eerste paar met opnieuw als tegenstander Stig Neergard. Na een uitstekende start en een snelle 60-voettijd kreeg de Nederlander echter te kampen met tireshake, moest corrigeren en vervolgens om een aanvaring met de muur te voorkomen de run laten voor wat die was. Ondanks deze wilde rit waarbij Joon na drie seconden al van het gas moest, kwam er een tijd op de klokken van 4,349 seconden, goed voor een voorlopige 13de plaats in een veld van 24 rijders. "De voorwielen waren van de grond dus kon ik niet corrigeren en moest wel van het gas. Maar de run was verder goed, het nieuwe type blowerbelt is heel gebleven en verder geen schade", aldus de MPM-coureur. "Verder zijn we erachter gekomen dat een deel van het gripprobleem veroorzaakt wordt door de banden. Nieuwe banden blijken in de eerste run niet voldoende grip te bieden waardoor het zowel hier als in Las Vegas bij de eerste poging niet helemaal goed ging. Onze auto blijkt daar redelijk gevoelig voor te zijn. Grote teams lenen daarom hun nieuwe banden één run uit aan kleine teams om ze in te laten rijden."
Op vrijdag stond de tweede kwalificatierun op het programma. Ook nu driftte de MPM Top Fueler richting de zijkant van de baan en toucheerde zelfs net voor het 1000-voet meetpunt de muur. Desondanks verscheen er een tijd op de klokken van 3,952 seconden, goed voor de 14de kwalificatieplaats. Omdat de auto de muur net voor de finishlijn had geraakt werd de tijd echter ongeldig verklaard en zakte de Nederlander met zijn score van donderdag naar de 19de positie. "We schrokken natuurlijk behoorlijk op de startlijn maar het eerste wat Lex vroeg was 'of hij de muur net voor of na de finishlijn had geraakt'", aldus teammanager Gerda Joon. "Als het na de finish was gebeurd had hij zijn tijd mogen houden." Om alle risico"s uit te sluiten werd de MPM Top Fueler op vrijdagavond volledig gestript. Uiteindelijk moest alleen de achteras opnieuw worden gelast maar bleek het chassis onbeschadigd. Wel werden er op advies van een Amerikaanse chassisbouwer twee buizen verwijderd. Een juiste beslissing naar later bleek want in de daaropvolgende runs bleef de auto perfect rechtuit gaan.
Dat was echter nog geen garantie voor een goede tijd. De eerste run op zaterdag (derde kwalificatierun in totaal) bood de baan te weinig grip en ging de MPM Top Fueler 'up in smoke' waardoor de tijd bleef stilstaan bij 6,587 seconden. De vierde en laatste kwalificatierun stond voor het eind van de zaterdagmiddag gepland. Door allerlei oponthoud was het echter al donker toen Joon de baan op mocht. Om een plaats bij de eerste zestien af te dwingen had het team er juist een uiterst scherpe afstelling ingezet. De snel gedaalde temperaturen klopten echter niet meer met deze vooraf gekozen set-up. Joon moest even van het gas maar bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal vloog de koppakking eruit. Motor en cockpit werden in een grote vuurzee gehuld wat in het donker een spectaculair maar ook beangstigend beeld opleverde. Gelukkig bleef de schade beperkt tot een geschroeide nekkraag, wat kleine onderdelen en enkele verschroeide draden. Blower, motor, drijfstangen en zuigers bleven onbeschadigd. De run ging echter wel verloren en daarmee was plaatsing voor de eliminaties mislukt. Overigens was de op vrijdag gereden 3,952 seconden achteraf gezien de 14de tijd van het gehele veld. Uiteraard was Joon teleurgesteld dat hij zich niet voor de eliminaties had kunnen plaatsen.
In vele opzichten heeft het MPM-team in Amerika de aandacht getrokken, niet alleen op maar ook naast de baan. Na het winnen van de Best Appearing Crew Award werden in National Dragster, het wekelijks verschijnende tijdschrift van de NHRA, maar liefst drie pagina's aan het Nederlandse team gewijd. Ook bleek de vraag naar de fraaie herocards zo groot dat deze inmiddels allemaal op zijn. Hoewel het in eerste instantie de bedoeling was dat de MPM Top Fueler na Pomona terug zou keren naar Nederland zijn deze plannen inmiddels bijgesteld. De dragster blijft deze winter in Amerika waardoor een vervolg van de American Dream Tour in 2010 zeer waarschijnlijk wordt. Het seizoen begint immers in februari ook in Pomona. In de komende maanden wordt druk gezocht naar partners die deelname aan meerdere NHRA-wedstrijden in 2010 mogelijk moeten maken.
- Auteur
- Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel