24 maart 2010 – MPM Seaside Affair heeft zijn nieuwe restraintplaten. In verband met de ten opzichte van de vorige scoops afwijkende maatvoering van de nieuwe JBR exemplaren moesten er door het team nieuwe restraintplaten worden gemaakt. Een klus die inmiddels ook weer is geklaard.
Zoals eerder gemeld komt MPM Seaside Affair dit seizoen aan de start met een vijftal nieuwe JBR scoops. In verband met de afwijkende maatvoering van de nieuwe JBR injectors waren de vorige restraintplaten niet meer te gebruiken. Door het team moesten daarom nieuwe platen worden gemaakt. Na deze te hebben ingemeten konden ze op tekening worden gezet en vervolgens op de juiste maat gefreesd.
De restraintplaat wordt op de bovenkant van de blower geplaatst en door middel van de injector gefixeerd. Aan beide zijden van deze plaat zitten totaal vier uitsparingen waar de restraintstraps (veiligheidsriemen) aan worden bevestigd. De andere kant van deze straps wordt aan de cilinderkop oftewel de uitlaatflenzen vast gemaakt. Mocht de blower door een explosie van de motor worden geblazen dan zorgen deze vier straps ervoor dat de blower niet het luchtruim kiest maar op zijn plek blijft. In de jaren ´60 gebeurde het in de dragrace-wereld nog wel eens dat bij een backfire (een explosie in het inlaatspruitstuk) de blower van de motor werd geblazen en deze, zeker bij nitro gestookte motoren, tientallen meters de lucht in werd gelanceerd. Dit leverde gevaar op voor de rijder(s) en toeschouwers. Derhalve werd het verplicht om een zogenaamd restraintsysteem op de motoren te hebben zodat bij explosies de blower op de motor bleef zitten. In tractorpulling is deze regelgeving overgenomen.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Seaside Affair
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling