MPM Seaside Affair is weer recht

Castricum, 26 mei 2010 - Het frame van MPM Seaside Affair is weer in de juiste vorm hersteld. Na een dag richten was het bij de crash in Stroe danig toegetakelde frame weer zover dat met de opbouw van de tractor kon worden begonnen. Inmiddels zitten de eerste onderdelen er dan ook op en begint MPM Seaside Affair weer zijn oude glans terug te krijgen.

Het richten van het frame van MPM Seaside Affair werd gedaan bij Castricum Trucks in Winkel. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het richten van vrachtauto's, trailers, trucks, hoogwerkers en kon dus ook een pulling tractor weer in de oude staat herstellen. Het frame van MPM Seaside Affair was doorgeknikt over de lengte aan de onderkant en aan beide zijkanten, de voorkant stond rechtsom voor de voorste motorsteunen, de fusees en de vooras stonden rond en beide liggers van de voorkant gezien waren niet meer haaks. Kortom, een enorme schade. De grootste zorg van het team was het richten van de steunpunten waar de motoren en de tussenbak op staan. Deze steunpunten zijn van belang om de motoren weer recht voor de tussenbak te monteren en uiteindelijk de tussenbak weer recht in lijn te krijgen met de achteras. Dat chroommolybdeen taai materiaal is bleek bij het richten. Het team van MPM Seaside Affair was ruim negen uur bezig om te herstellen wat in vijf seconden vervormd werd. De betonnen vloer in de werkplaats is een meter dik en voorzien van stalen profielen met een sleuf-uitsparing. In deze sleuven kunnen trekplaten worden gemonteerd om een stelketting of een drukpunt te bevestigen. Op diverse punten werd er gedrukt met cilinders en op spanning getrokken met kettingen. Om de uitgerekte buis weer in model te krijgen werd er met krimp-richten gewerkt. Dit houdt in dat een punt verhit wordt met een inductieverhitter en daarna weer moet afkoelen. De inductietang die hiervoor wordt gebruikt is een soort strip die op het materiaal wordt gelegd en binnen een paar seconde opwarmt tot 630 graden Celsius. Het voordeel hiervan is dat een smal oppervlak snel kan worden verhit. Na een dag trekken, verhitten, krimpen, persen en buigen zat er weer model in het frame van MPM Seaside Affair. Meteen daarop werd de voorkant van het frame bij Van der Steen Autobedrijf in Heiloo opnieuw in de verf gezet. Daarna kon aan de opbouw van het frame worden begonnen. Eerst werd de tussenbak geplaatst, gevolgd door de aandrijflijn waarna het eerste planetair inclusief nieuwe remschijf weer op zijn plaats kon worden gezet. Tevens zijn de spatborden onder handen genomen waarbij in het kader van gewichtsbesparing de achterzijde van beide spatborden zijn verwijderd. Tevens is een zijschot opnieuw op maat gemaakt en een nieuwe lichtere accu aangeschaft. Omdat de boringen om de kruktappen niet meer rond waren moesten bij twee van de vijf motoren de drijfstangen worden vervangen. Na inspectie van alle motoren bleken de motoren met de Chevy-style drijfstangen bezweken te zijn. De andere drie motoren met Hemi-style drijfstangen zagen er echter nog goed uit. Desondanks zullen van alle vijf de motoren de drijfstangen worden vervangen. Voor de wedstrijd in Made (19 juni) zullen in twee en wellicht zelfs drie motoren de drijfstangen zijn vervangen. In de periode tussen de wedstrijd in Putten op 10 juli en Cadzand op 31 juli zullen de overige motoren van nieuwe drijfstangen worden voorzien.
Auteur
Fotograaf
Seaside Affair
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten