MPM Seaside Affair blikt terug en kijkt vooruit

Castricum, november 2011 - Het seizoen 2011 zit er alweer enige tijd op en daarom voor MPM Seaside Affair een goed moment om terug te blikken op het eerste jaar met de nieuwe tractor. Een jaar waarin door domme pech niet altijd de topklasseringen werden behaald die MPM Seaside Affair gewend is. Na de nodige technische aanpassingen kon de weg omhoog echter weer worden ingeslagen waarbij MPM Seaside Affair in de laatste wedstrijd zelfs weer in de top meedraaide. Komende winter wordt de tractor flink onder handen genomen waardoor MPM Seaside Affair in 2012 weer moet kunnen meestrijden om de titels.

Vorig jaar rond deze tijd was het team druk in de weer met het bouwen van een nieuwe MPM Seaside Affair. Van de 'oude' combinatie werden de motoren, banden en tussenbak overgeplaatst op de nieuwe tractor. Alle andere benodigde onderdelen werden nieuw gemaakt of als dit niet mogelijk was aangeschaft. Zo werd er een nieuwe achteras besteld bij Bill Humphrey en nieuwe aandrijfassen bij SCS Gearbox. Van Fowler werden de nodige motoronderdelen en twee nieuwe Kobelco blowers betrokken terwijl bij Full Pull Motorsports een nieuwe rolkooi werd gebogen. Last but not least werden er in Nederland bij collega Bertus Boer twee chassisplaten geregeld. Op 21 mei was het dan zover en kon tijdens de jaarlijkse 'open dag' van MPM Seaside Affair de nieuwe tractor aan het massaal toegestroomde publiek worden getoond. Vervolgens werd de combinatie wedstrijdklaar gemaakt voor de openingsrace van het seizoen in Stroe waar een voor het team enigszins teleurstellende zesde plaats uit de bus rolde. Een derde plaats in de 3,5 ton vrije klasse bij de tweede wedstrijd in Emmeloord was al een stuk beter maar de schade die bij één van de motoren was ontstaan baarde het team zorgen. Er moest zelfs worden afgezien van deelname aan de 4,5 ton vrije klasse waardoor een hoge klassering in het kampioenschap meteen onmogelijk werd. Bij de wedstrijd in Oudenhoorn had de regen de baan zodanig aangetast dat er totaal geen grip was en een topklassering voor MPM Seaside Affair onmogelijk bleek. Een week later ging het in Eext een stuk beter en wist MPM Seaside Affair in de 3,5 ton vrije klasse voor het eerst met de nieuwe tractor tot de finale door te dringen. Maar helaas sloeg daar de pechduivel keihard toe. Op onverklaarbare wijze trad de noodstopinstallatie van de sleepwagen in werking waardoor de MPM Seaside Affair voortijdig tot stilstand werd gebracht. In de 4,5 ton vrije klasse wist MPM Seaside Affair ook tot de finale door te dringen en na twee naar tevredenheid verlopen runs keerde het team met een keurige vijfde plaats huiswaarts. Weer een week later stond de altijd groots opgezette wedstrijd in Putten op het programma. In de 3,5 ton vrije klasse wilde het echter niet lukken en moest de combinatie genoegen nemen met een zesde plaats. Het resultaat in de 4,5 ton vrije klasse maakte echter alles goed want in twee weergaloze runs hoefde MPM Seaside Affair alleen Lambada voor zich te dulden en pakte zo een welverdiende tweede plaats. Cadzand was met een zevende plaats in de 3,5 ton vrije klasse, een vijfde plaats in de 4,5 ton vrije klasse en een behoorlijk schade een tegenvaller. Tijd om het roer om te gooien en derhalve werd besloten om een langzamere vertraging in te bouwen. Om ook eens voor een andere sleepwagen te kunnen rijden had MPM Seaside Affair zijn zinnen gezet op de Euro-cup wedstrijd in Herning. Daarvoor moest echter wel snel de schade van Cadzand worden hersteld. Uiteindelijk lukte dit allemaal en met een zesde plaats in het sterke Europese deelnemersveld kreeg het team loon naar werken. Lochem was de volgende bestemming en hoewel een zevende plaats zeker niet top was begon de langzamere vertraging zijn vruchten af te werpen. De wedstrijd in Meerkerk liep echter uit op een deceptie. Net als de collega's van Whispering Giant werd MPM Seaside Affair ernstig benadeeld door een arbitrale dwaling van de wedstrijdleiding en moest het team genoegen nemen met een zesde plaats. De laatste wedstrijd van het jaar stond in het weekend van 10 en 11 september op de kalender in het Brabantse Bakel. Dit afsluitende evenement maakte veel goed van een moeilijk verlopen seizoen. In de 4,5 ton vrije klasse legde MPM Seaside Affair beslag op een prachtige tweede plaats terwijl in de 3,5 ton vrije klasse een minstens zo mooie vierde plaats werd binnengesleept. Een dag later stond de Euro-cup wedstrijd in de 4,5 ton vrije klasse op het programma en daarin pakte MPM Seaside Affair nog eens een keurige vijfde positie. Alles bij elkaar een ten opzichte van de prestaties in voorgaande jaren enigszins tegenvallend seizoen voor MPM Seaside Affair waarin domme pech helaas een grote rol speelde. Hoewel de start van het nieuwe seizoen nog ver weg lijkt, begint dit voor MPM Seaside Affair altijd meteen als de laatste wedstrijd achter de rug is. Deze winter staan er namelijk wederom behoorlijke verbouwingen op stapel. Bij Fowler zijn inmiddels de onderdelen besteld om de motoren weer up-to-date te maken. De tussenbak zal worden verbouwd wat inhoud dat de achterste motoren lager komen te liggen en op hetzelfde tandwiel in de tussenbak aangesloten zullen worden als de voorste motoren. Gevolg is dat de draairichting van de achterste motoren omgedraaid zal moeten worden. Door deze verbouwing moest de tussenbak (met de vier motoren die daaraan vast zitten) vijf centimeter naar voren worden geplaatst, een klus die inmiddels geklaard is. Momenteel ligt de tussenbak uit elkaar om bewerkt te gaan worden. Ook de achteras wordt aan een grondige inspectie onderworpen en waar nodig voorzien van nieuwe onderdelen. De beplating van de spatborden wordt vervangen door carbon exemplaren wat een gewichtsbesparing oplevert van rond de 23 kilogram. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid tot het maken van nieuwe, veel lichtere uitlaten. Het team is namelijk op zoek naar gewichtswinst omdat de MPM Seaside Affair nog vijftig kilogram moet afvallen om binnen de grenzen van de 4 ton te komen. Voor volgend seizoen heeft MPM Seaside Affair zijn zinnen gezet op deelname in de 3,5 ton Modified klasse en in de 4 ton Unlimited klasse.
Auteur
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten