Turbo verrast Marc Meihuizen op Tierp Arena

Tierp (Zweden), 19 juni 2012 - MPM-coureur Marc Meihuizen heeft op Tierp Arena zijn in de kwalificatie getoonde snelheid niet in een topklassering kunnen omzetten. In de achtste finales van de Sweden Internationals, de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, liet de Nederlandse Pro Modified-coureur zich verrassen door Martin Lundkvist. "Ik dacht dat zo'n turbo-auto veel meer tijd nodig had om in stage te gaan. Maar opeens was hij er en pakte me op reactietijd. Mijn eigen fout want de auto was verder helemaal goed", aldus een schuldbewuste Marc Meihuizen.

Twee weken na de openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het Engelse Santa Pod, stond Tierp Arena, het vorig jaar geopende hypermoderne Zweedse dragrace-complex, op het programma. Op Santa Pod beleefde Marc Meihuizen zijn debuut als MPM-coureur en met een tweede kwalificatiepositie was de Nederlandse Pro Modified-piloot meteen voorin te vinden. Tijdens de Sweden Internationals op de erkend snelle baan van Tierp Arena stond er een veld van maar liefst 26 Pro Mods te wachten, waarvan er zich slechts zestien voor de eliminaties konden plaatsen. Marc Meihuizen ging met hooggespannen verwachtingen richting Tierp, want vorig jaar had de MPM-coureur op de Zweedse baan immers zijn persoonlijk en Nederlands record op 6,05 seconden gebracht en diverse keren in de 6,0 seconden gereden. Bij de eerste kwalificatiepoging werd de '68 Pontiac Firebird geplaagd door tyre shake, maar bracht met 6,25 seconden een heel behoorlijke tijd op de klokken. Een goede uitgangspositie voor run nummer twee. Ondanks dat deze run ook zeker niet optimaal was, wist de MPM-piloot zijn tijd te verbeteren tot 6,19 seconden, goed voor een voorlopige negende plaats in het 26 auto's tellende veld. Het JWR-team zag echter nog voldoende ruimte voor verbetering en dus werd met belangstelling uitgekeken naar de tweede kwalificatiedag, waarop een tijd in de 6,0 seconden tot de mogelijkheden moest behoren. Zover kwam het echter niet. De tweede kwalificatiedag werd ernstig verstoord door regen, waardoor er zelfs geen auto meer in actie kwam. Marc Meihuizen bleef daarmee negende en was de hoogst geklasseerde Nederlander in het competitieve veld. Ook op zondag regende het in eerste instantie, maar toen het uiteindelijk droog werd, kon er om half vier met de eliminaties worden begonnen. Marc Meihuizen moest het daarbij in de achtste finales van de eliminaties opnemen tegen Martin Lundkvist. In tegenstelling tot de meeste andere deelnemers (die met een op methanol draaiende blowermotor rijden) heeft de Zweed zijn Camaro voorzien van een turbomotor, een in Amerika winnende motorconfiguratie. Lundkvist en zijn team zijn in Europa de enigen die in de Pro Modified klasse de turbotechniek goed onder de knie hebben, want in eigen land reed de Zweed al eens tijden van 6,1 seconden. Bij de start pakte Lundkvist een voordeel en hoewel Marc Meihuizen met 6,233 tegen 6,248 seconden in de run aanzienlijk sneller was, kon de Nederlander de bij de start opgelopen achterstand niet meer goedmaken en zag de winst naar de Zweed gaan. Tot zijn eigen teleurstelling was Marc Meihuizen daarmee uitgeschakeld, maar zocht niet naar excuses. "Ik dacht dat zo’n turbo-auto veel meer tijd nodig had om vanuit pre-stage naar stage te gaan. Hij was er veel sneller dan ik dacht en verraste me daardoor compleet. Gewoon eigen schuld, want de auto was helemaal goed", aldus een in zichzelf teleurgestelde Marc Meihuizen. Lang hoeft de MPM-coureur niet op revanche te wachten. Van 6 tot en met 8 juli staat in het Finse Alastaro namelijk alweer de derde wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Marc Meihuizen zal zich daar niet weer laten verrassen, maar zal juist graag zelf voor een verrassing willen zorgen.
Auteur
Fotograaf
Remco Scheelings
Dragracing Main event Marc Meihuizen MPM Racing MPM Sports Pro mod Tierp Arena

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten