Santa Pod, 25 maart 2008 - Iedereen die erbij was zal zich de Easter Thunderball 2008 nog lang heugen. Op eerste paasdag ging Santa Pod schuil onder een sneeuwdek van bijna tien centimeter! Als kerstplaatje had het beslist niet misstaan. Ondanks alles werd er op tweede paasdag toch nog gereden om de Pro Fuel Shootout, en weer of geen weer, MPM-coureur Lex Joon plaatste zich in twee runs voor de finale. In het donker reed, of misschien beter gezegd gleed, de titelverdediger bij temperaturen net boven het vriespunt naar een runner-up positie.
De Easter Thunderball op Santa Pod vormt traditioneel de opening van het Europese dragrace-seizoen. Vast hoofdonderdeel van het programma is de Pro Fuel Shootout, de enige keer per jaar dat Top Fuel dragsters en Funny Cars de rechtstreekse confrontatie aangaan. Voor zaterdag, eerste paasdag en tweede paasdag stonden de diverse runs op het programma waarna op maandagmiddag de finale zou worden verreden. Titelverdediger was niemand minder dan Lex Joon die vorig jaar met zijn MPM Top Fuel dragster in een rechtstreeks duel de latere Europees kampioen Urs Erbacher het nakijken gaf.
Pasen viel dit jaar vroeg maar dat de omstandigheden zo Siberisch zouden worden had niemand verwacht. Op vrijdag stormde het op Santa Pod zo hard had de motorrijders niet eens de baan op mochten en zelfs veel auto's aan de kant bleven. Tenten bleven veelal ingepakt terwijl de racewagens veilig in de trailer werden opgeborgen. Op zaterdag was de wind iets minder maar toen maakte regen rijden onmogelijk. Het grootste deel van de kwalificaties viel in het water waarbij de Pro Fuel Shootout in het geheel niet in actie kwam. De ochtend van eerste paasdag sloeg echter alles. Een witte Kerst is leuk maar een witte Pasen? Santa Pod werd bedekt door een laag sneeuw van bijna tien centimeter. Mede gezien de lage temperaturen was voor iedereen duidelijk dat er die dag niet gereden zou worden. De activiteiten beperkten zich tot sneeuwballen gooien en sneeuwpoppen maken. Voor tweede paasdag waren de vooruitzichten echter hoopgevend.
Inderdaad kon er op tweede paasdag gereden worden, zei het vanwege het ontbreken van normale kwalificaties in een aangepast programma. Voor de Pro Fuel Shootout stonden nu twee kwalificatieruns gepland waarbij de twee rijders met de snelste totaaltijd in de finale om de titel zouden strijden. Gezien de temperaturen kon de baan niet in een zodanige staat worden gebracht dat het voor de 7.000 pk sterke Top Fuelers verantwoord was over de volle º mijl te rijden. Er werd slechts gereden over de 1/8 mijl. In de eerste run moest MPM-coureur Lex Joon het opnemen tegen John Spuffard, maar de Engelsman zag af van deelname. Joon zette een tijd van 3,705 seconden op het scorebord en was daarmee tweede achter Andy Carter. De tweede run tegen de Funny Car van Gordon Smith leverde een tijd op van 4,09 seconden. Opgeteld was dit goed voor een tweede positie en dus plaatsing voor de finale. De MPM-coureur hoefde alleen Jari Halinen voor zich te dulden. De Fin voelde zich in de veel op zijn thuisland lijkende omstandigheden als een vis in het water.
Net op het moment dat de finale tussen Joon en Halinen zou worden gereden begon het echter weer te sneeuwen. Opnieuw kreeg de onvermoeibaar werkende trackcrew de baan droog en in het donker bij een temperatuur rond het vriespunt kon de finale over de 1/8 mijl van start gaan. Joon was als eerste weg en lag op het 60-voet meetpunt voor, maar onmiddellijk daarna verloor de dragster grip. Ook Halinen had zijn tractieproblemen maar in 4,06 seconden tegen 4,21 voor Joon passeerde de Fin toch als eerste de finishlijn. Met een tweede plaats kon het MPM-team gezien de uitzonderlijke omstandigheden waarin gereden werd leven. Gerda Joon, teammanager van Lex Joon Racing over deze wintersport. "Gelukkig konden we maandag nog drie keer rijden. We hebben meerdere nieuwe mensen in het team en die hebben nu alvast de nodige routine opgedaan voor een normale wedstrijddag. We hebben gezien de omstandigheden zoveel mogelijk vermogen uit de auto gehaald want grip was er natuurlijk niet. In de finale was de baantemperatuur maar 4 graden Celsius! Aan bepaalde basisafstellingen zijn we niet gaan sleutelen zodat we nu toch nog wat data hebben. Wel was er nog een primeur want we hebben dit weekend voor het eerst met de door MPM vernieuwde, speciaal voor Top Fuel ontwikkelde olie gereden. Dat ging perfect. Ondanks de kou was de smering uitstekend. Het was met al die sneeuw en kou een uniek evenement wat je maar eens in je leven meemaakt. Lex werd zondag 50 jaar en hij zal zich die dag door al die sneeuw nog lang heugen."
De volgende wedstrijd voor Joon en zijn MPM-team is de Main Event, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap, eind mei op Santa Pod.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel