Main Event, Lex Joon opent zijn jacht op de Top Fuel-titel

Mei 2008 - Van zaterdag 24 tot en met bankholiday maandag 26 mei staat op het Engelse circuit van Santa Pod de Main Event op het programma. Traditioneel vormt deze wedstrijd de opening van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Een nieuw seizoen waarin MPM-coureur Lex Joon één doel voor ogen heeft, één plaatsje hoger eindigen dan vorig jaar en dat betekentŠ.de titel!

Vorig seizoen pakte Lex Joon tijdens de Main Event de leiding in het kampioenschap om deze toonaangevende positie steeds verder uit te bouwen. Pas in de allerlaatste run van het jaar, de finale van de European Finals, slaagde Urs Erbacher erin de Nederlander met een verschil van twee punten naar de tweede positie te verdringen en daarmee de titel voor de neus van de MPM-coureur weg te kapen. Uiteraard wil Joon zich dit geen tweede keer laten gebeuren en dus wordt er vanaf de eerste run naar gestreefd om direct afstand te nemen van de concurrentie en na 2005 dit jaar de tweede FIA EK-titel veilig te stellen. De eerste wedstrijd van het seizoen, de niet voor het kampioenschap meetellende Easter Thunderball werd gekenmerkt doorŠŠsneeuwval. Er kon daardoor nauwelijks gereden worden en bruikbare data verzamelen was er al helemaal niet bij. Toch was 'Easter' een nuttige ervaring. De gedeeltelijk nieuwe crew kon op elkaar ingespeeld raken en de benodigde servicetijd tussen de runs kon worden getest. Met een tweede positie scoorde Joon onder de extreme omstandigheden een uitstekend resultaat. Met Pasen kon ook al worden kennisgemaakt met de nieuwe kleurstelling van de MPM Top Fueler en de nieuwe teamkleding. Met de Main Event is het plaatje helemaal af want dan is ook de (nieuwe) truck-trailercombinatie in het spectaculaire nieuwe design gestoken. Net als afgelopen jaar geldt Joon als één van de grote favorieten voor de titel. Van wie heeft de MPM-coureur dit seizoen de meeste concurrentie te duchten? Uiteraard is daar regerend kampioen Erbacher. De Zwitser heeft er dit jaar al diverse wedstrijden in Amerika opzitten en daarmee de meeste wedstrijdmeters van allemaal achter de kiezen. Of de in Amerika vergaarde data bruikbaar zijn voor de Europese banen en weersomstandigheden moet worden afgewacht. Het kan ook verkeerd uitpakken en het team heeft de afgelopen jaren, maar ook dit seizoen al, de nodige motorschades op zijn naam staan. Een andere favoriet is Andy Carter. De Engelsman heeft in Per en Karsten Andersen twee toptuners. Het duo wisselt records echter net zo gemakkelijk af met vermijdbare missers waardoor het team vorig jaar de titel aan zijn neus voorbij zag gaan. Met 4,645 seconden heeft Carter de snelste tijd ooit in Europa op zijn naam staan terwijl hij met 4,703 seconden tevens Europees recordhouder is. Joon zit hem echter met een persoonlijk record van 4,75 seconden dicht op de hielen terwijl de MPM Top Fueler nog lang niet het achterste van zijn tong heeft laten zien. Wie mogen er nog meer tot de kanshebbers worden gerekend? Niet van de partij is de nummer drie van vorig jaar Thomas Nataas. De Noor slaat een jaartje over. Na zijn sterke optreden van eind vorig seizoen, toen hij de finale van de European Finals haalde, mag ook Stig Neergard niet worden onderschat. De Deen beschikt over een goede auto maar een ervaren tuner ontbreekt vooralsnog. Een sterke comeback wordt verwacht van Micke Kagered. Na een aantal uiterst magere jaren heeft de Zweed dit seizoen de hulp van de zeer ervaren Amerikaanse tuner Lance Larsen en dat zou wel eens een flink verschil kunnen betekenen. Voor Rune Fjeld Motorsport komen uit Jari Halinen en Torstein Risdal. De Fin Halinen deed al van zich spreken door de Easter Thunderball op zijn naam te schrijven en daarbij keurige tijden op de klokken te zetten. Andere inschrijvers zijn Håkan Fallström die de Top Fueler van Knut Soderquist bemant nadat Derek Flynn de samenwerking met deze teambaas nog voor aanvang van het seizoen niet meer zag zitten. De sympathieke Flynn staat nog wel op de inschrijflijst maar of hij erin slaagt een vervangende auto te bemachtigen moet worden betwijfeld. Niet ingeschreven staat Tommi Haapanen, de Fin die vorig jaar regelmatig zeer sterke races reed en toptijden op de klokken zette. Het is niet ongebruikelijk dat de stille nummer vijf van vorig jaar op het laatste moment alsnog komt opdagen. Joran Persaker start zijn seizoen pas in Finland. Andere deelnemers die dit jaar nog kunnen verschijnen zijn Siv Nystad en een Fin die een auto van Tommy Möller schijnt te hebben gekocht. De Noorse heeft haar budget nog niet rond terwijl de Fin eerst nog wat licentieruns moet afwerken. Zaterdag 24 en zondag 25 mei worden de vier kwalificatieruns verreden terwijl op bankholiday maandag 26 mei de eliminaties op het programma staan. Dan zal blijken of de titelkandidaten hun favorietenrol hebben kunnen waarmaken. Kalender FIA Europees Kampioenschap 24-26 mei, Main Event, Santa Pod, Engeland 04-06 juli, NitroNationals, Alastaro, Finland 25-27 juli, Veidec Festival, Mantorp Park, Zweden 05-07 september, European Finals, Santa Pod, Engeland
Auteur
Fotograaf
Remco Scheelings
Dragracing Main event MPM Racing MPM Sports

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten