Mantorp Park (Zweden), 27 juli 2009 – MPM-coureur Lex Joon heeft tijdens de derde ronde van het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap een keurige halve finaleplaats gescoord. Een plaats in de eindstrijd had er zeker ingezeten maar op het beslissende moment kreeg zijn dragster wielspin waardoor de Nederlander regerend kampioen Andy Carter met 0,09 seconden voor moest laten gaan. Toch keek de MPM-coureur met een tevreden gevoel op het weekend terug. “Over het gehele weekend genomen hebben we goede tijden gereden en nog belangrijker, de problemen met de nieuwe banden zijn opgelost. We hebben nu de informatie die nodig is om de tijden te rijden waar we naar op zoek zijn. We zijn klaar voor Hockenheim.”
De derde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap werd verreden in het Zweedse Mantorp Park. Gezien de korte uitloop van de baan werd er in de Top Fuel klasse gereden over de 1000 voet (304,8 meter) in plaats van de traditionele ¼ mijl (402 meter). Met elf deelnemers, waaronder de uit Amerika teruggekeerde Urs Erbacher, stond er in Mantorp het sterkst denkbare veld aan de start. MPM-coureur Lex Joon kende een uitstekende eerste kwalificatiedag waarbij de Nederlander in de eerste run meteen een 4,14 seconden op de klokken zette, goed voor een prachtige eerste positie. Zijn tweede run van 4,15 seconden deed daar nauwelijks voor onder waarbij Joon in een leuk prestige duel en passent zijn tegenstander Urs Erbacher (eveneens 4,15 seconden) klop gaf. “Zoals bekend hebben we de 2de wedstrijd in Alastaro laten schieten en dan lig je ten opzichte van de concurrentie toch een beetje achter. We hebben echter het maximale uit de baan gehaald en zijn er ook nog in geslaagd in beide banen een nagenoeg identieke tijd te rijden. De auto voelde daarbij goed aan want hij volgt iedere stuurcorrectie uitstekend, mijn complimenten voor Jon Webster die de auto dit voorjaar onder handen heeft genomen.”
Hoe competitief de Top Fuel klasse is werd op kwalificatiedag twee duidelijk. Terwijl diverse concurrenten hun tijden wisten te verbeteren bleek de 4,14 seconden van vrijdag voor Joon opeens nog maar goed voor de zesde kwalificatiepositie. Het verschil tussen de top zes bedroeg daarbij niet meer dan 0,09 seconden! “We probeerden in de 4,0 seconden te komen maar dat lukte niet. Met de aanpassingen die we deden gingen we juist de andere kant op. Het probleem is dat we voor het eerst met de nieuwe Goodyear-banden aantreden. Alle data die we hadden zijn daardoor nagenoeg onbruikbaar geworden. Gisteren hebben die nieuwe banden ons op de mindere baan gered, maar met de betere grip van vandaag zaten we er wat afstelling betreft net naast. Teruggaan naar het oude type is geen optie want Goodyear levert alleen nog dit nieuwe model en je zult toch eens de overstap moeten maken. Het is nu even doorzetten en zoeken naar de juiste afstelling”, aldus een samen met crewchief Sebastian Visser over de laptop gebogen Joon.
In de eerste eliminatieronde moest Joon het opnemen tegen Linda Thun Tonseth, de rijdster van Rune Fjeld Motorsport die uiterst verrassend de derde kwalificatietijd op de klokken had gezet. Voor de start was de MPM-coureur zijn tegenstandster al kwijt. De Noorse bleek bij het terugkomen na de burn out namelijk technische problemen te hebben. Om de afstelling te testen en te zien wat onder de gegeven omstandigheden mogelijk was reed de Nederlander een full pass en toverde een fraaie 4,18 seconden op het scorebord. Daarmee toonde de MPM-coureur aan de juiste set-up gevonden te hebben en gaf het na een drukke zaterdag opnieuw massaal opgekomen publiek, waaronder vele genodigden van hoofdsponsor MPM, waar voor zijn geld. In de halve finale moest Joon het nu opnemen tegen Andy Carter, de regerend Europees kampioen en winnaar van de eerste twee FIA EK-wedstrijden van 2009. In een uiterst spannende run ging het tweetal lange tijd gelijk op, maar op het tweede deel van de baan gaf rook onder de achterbanden aan dat de Nederlander tractie verloor. Even later gebeurde dit ook bij Carter, maar net te laat voor Joon om de Engelsman nog voor de 1000-voet finishlijn te kunnen achterhalen. Uiteindelijk bedroeg het verschil niet meer dan 0,09 seconden! “De eerste run gaf aan dat de aanpassingen in de set-up werkten. Voor de halve finale wilden we iets meer maar dat was voor de gewijzigde baanomstandigheden net iets te veel. Ondanks de teleurstelling van de uitschakeling kunnen we tevreden zijn met de overal prestaties van dit weekend. De door het overslaan van Finland opgelopen achterstand is weggewerkt en we hebben de problemen met de nieuwe banden opgelost. We zijn klaar voor Hockenheim”, aldus een strijdlustige Joon.
Overigens werd de finale tussen Risto Poutiainen en Carter niet meer verreden. Kort voor de finales zorgde een regenbui voor een natte baan en hoewel de organisatie alles in het werk stelde kon men na een tweede bui niet anders dan het evenement om half tien ’s avonds definitief afblazen.
De volgende wedstrijd waar Joon aan de start komt is de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap op Hockenheim. Op de Duitse Grand Prix-piste wordt van 14 tot en met 16 augustus de traditioneel drukbezochte NitrOlymp’x verreden. Net als afgelopen jaren zal Joon in Duitsland worden gesteund door een grote afvaardiging van door MPM uitgenodigde relaties.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel