21 januari 2010 - Een opvallende nieuwe 'look' voor de motoren van MPM Seaside Affair. De vertrouwde Enderle-scoops hebben plaats moeten maken voor moderne JBR-injectoren. Groot voordeel van deze nieuwe exemplaren is het lagere gewicht en de betere luchtdoorstroming wat uiteindelijk weer resulteert in meer vermogen.
Voor MPM Seaside Affair waren de injectoren, in de volksmond scoops, één van de verbeterpunten van deze winter. Scoops zijn de zogenaamde luchtinlaten bovenop de blower die er voor zorgen dat de juiste brandstof/luchtverhouding richting de motor wordt gestuurd.
Al vanaf 1984 maakt MPM Seaside Affair gebruik van Enderle-scoops, type Birdcatcher. Hoewel deze exemplaren nog wel enige jaren mee hadden gekund, viel hier volgens het team winst te behalen. Meer lucht en een betere doorstroomsnelheid van deze lucht moest in combinatie met de juiste ontsteking en blower voor meer vermogen kunnen zorgen. Veel Nederlandse teams rijden met Enderle-scoops van het type Bad and Ugly. Na uitvoerig overleg met motorleverancier Fowler en de firma Composite Specialties uit Brownsburg Indiana heeft MPM Seaside Affair gekozen voor de JBR-scoops. Dit type scoop wordt veel gebruikt in de dragrace-wereld maar ook door diverse grote Amerikaanse tractorpulling teams. Eén van de voordelen van deze scoops is het lage gewicht. JBR-scoops worden namelijk gemaakt van kevlar, die van Enderle zijn van aluminium. Nog belangrijker is de betere airflow van de JBR waardoor meer lucht richting de motor wordt gestuurd.
In november kreeg MPM Seaside Affair de eerste van de vijf bestelde JBR-scoops binnen. Daardoor kon al vroeg worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden zodat als de overige scoops binnenkomen deze snel kunnen worden geplaatst. Hierbij moet worden gedacht aan de brandstofslangenverdeling, controle van de positie van de barrelvalves ten opzichte van de nieuwe brandstoftanks, de bevestiging op de blower en de maatvoering van de tussenliggende restraint plaat. De restraint plaat heeft als functie om bij een explosie (backfire) de blower tegen te houden zodat deze niet de lucht in vliegt. De plaat wordt door vier, aan de uitlaten bevestigde riemen, op zijn plaats gehouden. De maatvoering van de onderzijde van de nieuwe scoops is anders dan die van de oude exemplaren en dus konden de vorige restraint platen niet meer worden gebruikt. De nieuwe platen zijn van aluminium en worden gemaakt bij de firma Koridon in Zaandam. Zodra de resterende scoops binnenkomen, kan het werk worden afgerond en heeft de MPM Seaside Affair een nieuwe '2010 look'.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Seaside Affair
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling