26 februari 2010 - Het team van MPM Seaside Affair kan opnieuw twee ‘things to do’ van het winterlijstje afstrepen. Het chassis is in een frisse kleur gespoten en de hoofdlagerkappen zijn vernieuwd.
Afgelopen zomer constateerde het team bij één van de aluminium C&C blokken een gescheurde hoofdlagerkap. De bestaande aluminium lagerkappen bleken te zwak voor de motoren van de MPM Seaside Affair. Bij navraag in Amerika bleken deze hoofdlagerkappen niet uit voorraad leverbaar te zijn en alleen op aanvraag gemaakt te kunnen worden. Daarop is het team in Nederland op zoek gegaan naar een bedrijf dat de gewenste lagerkappen zou kunnen maken. Uiteindelijk kwam MPM Seaside Affair uit bij Jan Groot van de firma Duwaco uit Alkmaar, die de lagerkappen niet alleen kon maar ook graag wilde maken. De nieuwe lagerkappen zijn gemaakt van een staalsoort met een treksterkte van 1100N/mm2. Met als voorbeeld een aluminium lagerkap werd alles ingemeten en daarna met een CNC gestuurde freesbank in circa twee uur per stuk vervaardigd. Nadat de lagerkappen weer op de blokken waren gemonteerd kon het geheel naar de firma Post & Dros in Dronten om ze daar te laten lijnboren. Momenteel zijn er twee blokken klaar, deze week worden de volgende twee bewerkt. De nieuwe stalen hoofdlagerkappen zijn weliswaar zwaarder dan de aluminium exemplaren, maar dit nadeel weegt ruim op tegen het voordeel van de hogere belasting die ze kunnen hebben.
Een ander onderdeel dat was blijven liggen tot de winter was het opnieuw in de lak laten zetten van het frame. Afgelopen seizoen had het frame wat lakschade opgelopen en moest er de nodige verf worden verwijderd bij het aanpassen van de vooras.Onlangs is het complete frame met de diverse onderdelen (o.a. nieuwe brandstoftanks) door Van der Steen Autobedrijf in Heiloo in de lak gezet. De gebruikte kleur is Blue Extreme Terna. Na bijna een dag werk en een half uur uitharden zag het geheel er weer als nieuw uit.
- Auteur
- Remco Scheelings
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling