Mini-MPM Seaside Affair ontmoet grote broer

18 maart 2010 – MPM Seaside Affair heeft niet alleen in Nederland maar ook ver over onze landsgrenzen een schare trouwe fans. Dieter en Tim van der Linde uit het Duitse Rhede zijn twee van die fanatieke supporters. Vader en zoon combineren hun passie voor tractorpulling met een andere hobby, modelbouw. Afgelopen week bezocht het tweetal de werkplaats van MPM Seaside Affair en showde het zelfgebouwde model van hun blauwe favoriet.

De 38-jarige Dieter van der Linde en zijn 9-jarige zoon Tim zijn al jarenlang trouwe fans van MPM Seaside Affair. Rhede ligt een kleine dertig kilometer van de Nederlandse grens, vlakbij Weseke waar jaarlijks een wedstrijd voor het Duitse kampioenschap wordt verreden. Sinds vier jaar bezoeken vader en zoon ook de Nederlandse wedstrijden en komen dan steevast even bij hun favoriete MPM Seaside Affair op bezoek. Dieter, bakker van beroep, heeft als hobby modelbouw en dus kon het niet uitblijven of er moest een model komen van MPM Seaside Affair. Bij zijn bezoek aan de werkplaats van het team hadden vader en zoon het model meegenomen. Inmiddels heeft Dieter er ongeveer 60 uur ingestoken en heeft hij alles tot in detail nagebouwd. Alleen de spatborden moeten nog in de juiste kleur worden gespoten. De onderdelen, zoals de dragster V8 Hemi-motoren, zijn van het merk Revell en zijn gemonteerd op een buizenframe. De achterbanden zijn als Puller 2000-banden opgesneden F1-slicks. De velgen zijn afkomstig van een monstertruck-model. Kortom een prachtig stukje werk van deze twee trouwe MPM Seaside Affair-fans. Intussen is ook het werk aan de grote MPM Seaside Affair gewoon doorgegaan. Zo is er een ander kroon- en pignonwiel in de achteras geplaatst. Op advies van motorenleverancier Fowler moeten de motoren van de MPM Seaside Affair omhoog in toeren. Dit zorgt voor een betere ademhaling en zal minder stress opleveren op de draaiende delen. Aangezien MPM Seaside Affair geen versnellingsbak heeft, moet de tractor een andere versnelling creëren door middel van het plaatsen van een sneller of trager kroon- en pignonwiel. MPM Seaside Affair gebruikt een as van het type Rockwell en hierin zijn verschillende overbrengingen te krijgen. Met de nieuwe keuze wordt vermoedelijk 600 toeren gewonnen. Als gevolg van het aanschaffen van deze nieuwe overbrenging moet het kroonwiel ruim een centimeter hoger op het differentieel worden bevestigd. Tevens moet de pignonas met een vulring een kleine drie millimeter naar buiten worden gebracht. Het nieuwe kroon- en pignonwiel komen van Full Pull Motorsports, Springfield, Tennessee. Via het Duitse Green Monster team kreeg MPM Seaside Affair de tekening voor de vulring van het kroonwiel die vervolgens bij Duwako in Alkmaar uit aluminium werd vervaardigd. Inmiddels is de vulring voor de pignonas ingemeten en vervaardigd en ook de langere bevestigingsbouten van het kroonwiel zijn op maat gedraaid. Nadat alles weer was samengebouwd en de juiste tandspeling afgesteld, kon de carrier met differentieel in de achteras worden geplaatst. Als laatste werden de planetairen gemonteerd en de achteras weer met MPM-olie gevuld.
Auteur
Fotograaf
Seaside Affair
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten