Santa Pod, 27 mei 2008 Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing nagenoeg volledig in het water gevallen. De Main Event 2008 leek daarmee wel een exacte kopie van de editie van vorig jaar. Ook nu konden de twee kwalificatiesessies van zaterdag volgens plan worden afgewerkt waarna de hemelpoorten zich openden en de kwalificaties van zondag en de eliminaties van maandag moesten worden geschrapt. Voor Lex Joon extra jammer omdat de MPM-coureur zijn tijd op zondag wilde verbeteren en tijdens de eliminaties kostbare punten voor het kampioenschap had kunnen scoren.
Het zit de dragracers en Santa Pod Raceway niet mee. Na de sneeuw tijdens de Easter Thunderball was nu de regen voor het tweede achtereenvolgende jaar spelbreker. En dat terwijl de voorspellingen in eerste instantie zo goed waren en er met acht Top Fuelers een sterk veld aan de start stond. Met zijn runner-up positie tijdens de niet voor het FIA-kampioenschap meetellende wedstrijd van Pasen gold MPM-coureur Lex Joon als één van de absolute favorieten voor de Main Event. Door de kou en sneeuw had de Easter Thunderball weliswaar niet de gehoopte hoeveelheid data opgeleverd, maar de gedeeltelijk nieuwe crew had in ieder geval kunnen proefdraaien. De verdere voorbereidingen waren volgens plan verlopen waarbij na vele uren extra werk de nieuwe trailer zelfs volledig was ingericht. Ook was de truck/trailer-combinatie van zijn nieuwe design voorzien. Bij de aanblik van de eerste schetsen was al duidelijk dat het transportmiddel niet onopgemerkt zou blijven. Gezien het bekijks dat de combinatie niet alleen op het circuit maar ook op de weg ernaar toe kreeg, kan van een meer dan geslaagd ontwerp worden gesproken.
Met de plotseling omgeslagen voorspellingen dat het op de tweede kwalificatiedag zou gaan regenen moest het op dag één gebeuren. Geen voorzichtige opbouw naar een snelle vierde run maar meteen vol er tegenaan. Een moeilijke opgave omdat vrijwel alle teams dit jaar nog maar een minimaal aantal runs hadden kunnen rijden. De eerste run verliep voor Joon niet zoals gehoopt. De auto kwam traag van de startlijn en pakte maar moeilijk snelheid op waardoor de eindtijd bleef steken op 6,21 seconden. Terug in de pits bleek een probleem met de nieuwe blower de oorzaak. Na reparatie was het effect in de tweede run duidelijk zichtbaar. Met de voorwielen los van de grond schoot de MPM Top Fueler van de lijn en leek op weg naar een goede tijd. Na een kleine honderd meter gaf rook onder de achterbanden aan dat de dragster tractie verloor en Joon moest dan ook van het gas. Op het scorebord verscheen een 6,07 seconden, goed voor de zevende plaats in het competitieve veld. De snelste tijd kwam op naam van Andy Carter (4,81 seconden), voor de verrassend sterke Stig Neergard (4,89 seconden), regerend Europees kampioen Urs Erbacher (4,89 seconden) terwijl Micke Kagered met 5,01 seconden de vierde plaats voor zijn rekening nam. Allemaal tijden die Joon gezien zijn scores van de afgelopen jaren gemakkelijk ook had kunnen rijden.
In de avonduren werd door Lex Joon en crewchief Sebastian Visser langdurig gewerkt aan een aangepaste set-up die op zondag tot een snelle tijd moest leiden. De aanhoudende regen op zondag maakte echter duidelijk dat er geen nieuwe kwalificatiepogingen zouden komen en dat Joon met zijn zevende plaats in de eerste eliminatieronde van maandag moest aantreden tegen de Deen Neergard. Ook de gehele zondag werd nog gebruikt om de puntjes op de i te zetten en een set-up uit te werken die de bijna 8.000 pk over de volle 1/4 mijl op het asfalt moest krijgen. Op maandag zag het er nog even hoopvol uit. Echter juist op het moment dat de eerste Top Fuelers aan hun burn out waren begonnen vielen de eerste spetters en het wachtende veld verdween onder zeildoeken. Helaas hield de regen niet meer op waarna de organisatie rond de klok van 14.30 uur moest besluiten de wedstrijd volledig af te gelasten. Met zijn in de kwalificatie verdiende punten gaat Carter nu aan de leiding van het kampioenschap. Omdat er verder geen punten te verdelen waren zijn de verschillen minimaal. Vorig jaar ging Joon na de verregende Main Event aan de leiding van het kampioenschap en zag aan het eind van het seizoen de titel nipt aan zijn neus voorbijgaan. Een gunstig voorteken voor de MPM-rijder dat hij nu nog even niet de eerste positie inneemt?
Gelukkig was er in Santa Pod ook nog veel goed nieuws rond het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap te melden. Op het laatste moment is de NitrOlympx op Hockenheim aan de wedstrijdkalender toegevoegd. Een goede zaak omdat dit evenement traditioneel meer dan 50.000 bezoekers trekt en Hockenheim wat entourage betreft een toplocatie is. Tevens geeft het de deelnemers een extra kans om punten te scoren in de titelstrijd. Zeker met het verregenen van de Main Event geen overbodige luxe. Aardige bijkomstigheid is dat het MPM-team van Joon de afgelopen jaren al tijdens de NitrOlympx in actie kwam en niet alleen over waardevolle data beschikt maar ook traditioneel goed scoort op de Duitse Grand Prix piste. De NitrOlympx wordt verreden van 15 tot en met 17 augustus.
Ander goed nieuws kwam van het rijdersfront. Bij de volgende wedstrijd in Alastaro staan er wellicht elf Top Fuelers aan de start. Naast de acht die in Engeland op de baan verschenen is de nieuwe Top Fueler van Tommi Haapanen nagenoeg voltooid. De Fin zal zijn nieuwe wapen ongetwijfeld in zijn thuisland de vuurdoop willen geven. Terug van weggeweest is ook Janne Ahonen. De Finse ex-skispringer bemant de derde auto van Rune Fjeld Motorsport. Ook zal Joran Persaker dan voor het eerst dit seizoen van de partij zijn terwijl de kans bestaat dat de Fin die de auto van Tommy Möller kocht zijn wedstrijddebuut gaat maken. In Alastaro zal dus hard gestreden moeten worden om de acht beschikbare eliminatieplaatsen. Deze tweede ronde in het FIA Europees Kampioenschap wordt verreden van 4 tot en met 6 juli.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
Dragracing Main event MPM Racing MPM Sports