Vervang ATF's op tijd

/assets/3d47b8a6-037e-469c-a287-975368184141.jpg

MPM heeft diversiteit als specialiteit

/assets/43bda35a-61ac-40aa-9e53-a4276cd8ec65.png MPM handleiding: maatwerk voor elke auto Het is uniek dat een olieleverancier, zoals MPM, alle handleidingen voor het vervangen van ATF online zet. Bovendien is dankzij de /assets/b44bb546-f622-4f04-8541-faceeee1bbdf.pngQR-code op de nieuwe MPM-verpakking de juiste auto snel geselecteerd. De handleiding leidt de monteur gedetailleerd en stapsgewijs door het hele proces. Een voorbeeld uit een handleiding: 'Zorg dat het voertuig horizontaal staat, zet de automaat in de P, laat de motor twee minuten onbelast lopen, trap /assets/4dadd475-d47e-48f5-8983-1f3586dd7617.pngop het rempedaal en kies beurtelings alle versnellingen, zeven keer, pauzeer in elke versnelling tien seconden, zet de automaat in P, controleer of de vloeistoftemperatuur 80°C. is en controleer het vloeistofniveau.' De handleiding legt ook uit hoe de monteur gebruik moet maken van het /assets/d2692832-1e0a-4a8a-b412-7c9bb741d67a.pngmotormanagement en geeft daarbij de juiste codes. Elke auto heeft z'n eigen handleiding. Als de automaten in verschillende auto's worden gebruikt, kunnen de procedures voor dezelfde automaat toch verschillend zijn, want door een andere type motormanagement kunnen de voorschriften verschillen. De handleiding van MPM legt het allemaal uit.

Sommige universele garagebedrijven laten mogelijkheden liggen aan de dealers, omdat ze niet precies weten hoe ze de olie van een automatische transmissie moeten verversen. MPM komt de garagisten en grossiers tegemoet met een compleet pakket ATF's. Bovendien krijgt MPM voor elke auto een duidelijke online handleiding, waar elke monteur mee uit de voeten kan.

Een automatische transmissie brengt via zeven, acht of zelfs negen versnellingen zomaar vierhonderd pk (295 kW) over aan de wielen en doet dat buitengewoon efficiënt, brandstofbesparend, bij enorm hoge temperaturen en met heel weinig ATF vloeistof (Automatic Transmission Fluid). Automatische transmissies zijn buitengewoon gecompliceerd, dus is het niet meer dan logisch dat autofabrikanten verplichte specifiek ontwikkelde ATF's voorschrijven. Die eisen verschillen per transmissie, want elke automatische transmissie heeft z'n eigen pakket additieven en o.a 'frictie modifiers' nodig. De tijd dat de markt met twee of drie producten was te bedienen is echt voorbij. Toch hebben veel oliemerken vaak maar een paar ATF's in het leverings-pakket. Ze zetten die producten als 'multi-vehicle' producten universeel in, maar dat is helaas onhaalbaar. Ook de lokale oliehandelaar heeft vaak maar een paar types ATF's op voorraad en de autofabrikant biedt via de dealers alleen de oliën voor z'n eigen modellen aan. Hoe kan een universeel garagebedrijf, dat twintig verschillende automerken in de werkplaats krijgt, dan over de juiste ATF's beschikken? Moving things forward Diversiteit is de specialiteit van MPM; niet omdat vanuit de marketing is bedacht dat het leuk zou zijn om voor zoveel mogelijk automerken ATF in een eigen verpakking te leveren, maar omdat de autofabrikanten voor al die verschillende automatische transmissies ook verschillende specificaties voorschrijven. MPM heeft dertien verschillende ATF's om het huidige wagenpark te kunnen bedienen en daar komen de DSG- en CVT-vloeistoffen nog bij. Het brede assortiment van MPM is dus een rechtstreeks gevolg van de verplichte OEM-voorschriften van de autofabrikanten. MPM levert - dankzij de goede relatie met de diverse OEM-leveranciers - zelfs diverse ATF's, die in de vrije formulatie nog niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Bovendien kan soms door ogenschijnlijk kleine wijzigingen in de transmissie (bijvoorbeeld afdichtingsmateriaal) een oude specificatie niet meer worden gebruikt in een nieuwe transmissie. MPM houdt dit precies bij. Waarom moet ATF vervangen worden? Aan alle ATF-basisoliën worden additieven toegevoegd, die de eigenschappen verbeteren, zoals bijvoorbeeld thermische stabiliteit, anti-schuimvorming, anti-emulsievorming, geluiddemping en een lange verversingstermijn. Met additieven is het bijvoorbeeld mogelijk om vuil en metaaldeeltjes, die ontstaan door slijtage, in te kapselen en uit de olie te filteren. Bij hoge temperaturen en onder hoge belasting wordt het smeer-middel echter afgebroken. Zuurstof reageert met bepaalde delen van de oliemoleculen, waardoor onstabiele moleculen worden gevormd en er polymerisatie optreedt: de olie wordt dikker, de viscositeit neemt af en er treedt vuilafzetting, zuurvorming en additievenverlies op. Een olie die eenmaal aan het verouderen is dikt steeds verder in en zal dus vervangen moeten worden. Autofabrikanten schrijven dit in het onderhoudschema ook gewoon voor. Wat zijn de klachten? Automatische transmissies met ingedikte olie krijgen problemen. De automaat verliest aan functionaliteit, gaat slechter schakelen, resoneert en trilt en maakt allerlei bijgeluiden. De trillingen kunnen zo erg worden, dat de automaat daar fysiek aan kapot gaat. Ook kan het lijken of de auto onregelmatig stationair loopt en bij lage temperaturen maakt de automaat meer lawaai en kruipt de auto meer. De automaat schakelt steeds langzamer van R naar D en andersom en 'klapt' soms hard in de versnellingen. Vaak wordt dan gedacht dat de rembanden versleten zijn, maar meestal is het een kwestie van vervuilde ATF, waardoor de rembanden onvoldoende grip hebben. Dat is dus geen mechanische probleem, want met nieuwe ATF is het probleem opgelost. Veel revisiebedrijven hebben inmiddels ervaring met automatische transmissies, die binnenkomen om gereviseerd te worden, maar die al geholpen zijn met nieuwe ATF. /assets/cdd9718b-9afb-42c0-8999-783235623b8b.jpgElke auto z'n eigen online handleiding Veel garagebedrijven weten niet hoe ze ATF moeten vervangen en zien op tegen de gecompliceerde techniek van een automatische transmissie. MPM constateert zelfs een kloof tussen universele garagebedrijven en het dealerkanaal: de universele garagebedrijven vervangen veel te weinig ATF. Net als vroeger - toen universele garagebedrijven geen diagnosekast hadden en klanten kwijtraakten aan het dealerbedrijf - raken universele garagebedrijven nu klanten kwijt, omdat ze niet weten hoe ze ATF moeten vervangen. Maar volgens MPM is het helemaal niet zo moeilijk. Toegegeven: de tijd van plug uit- en indraaien en via de zijkant vullen tot de bak overloopt is voorbij, maar met de juiste handleiding kan iedere monteur ATF's vervangen. MPM gaat nog dit jaar een website lanceren met alle handleidingen, die gemakkelijk zijn te selecteren via de QR-code op de nieuwe verpakkingen. MPM verwacht dat dit de angst voor het onbekende wegneemt en hoopt daarmee te bereiken dat universele garagebedrijven vaker ATF's gaan vervangen. Kansen voor universele garagebedrijven Voor het vervangen van ATF's zijn geen grote investeringen nodig. Elke grossier heeft sets met pluggen, adapters, spuiten en slangen in het assortiment en mocht speciaalgereedschap nodig zijn, dan hebben de grossiers dat voor vaste klanten meestal op uitleenbasis beschikbaar. Auto's met automatische trans-missies worden steeds populairder en ook auto's met DSG-bakken hebben inmiddels de leeftijd gekregen dat ze bij universele garagebedrijven in onderhoud zijn. Er liggen dus genoeg kansen voor universele bedrijven. Het vervangen van ATF's biedt hen de mogelijkheid om de klant aan zich te binden. Bovendien zorgt het voor een grotere klanttevredenheid, want na het vervangen van ATF schakelt een automaat weer vlot, trillingsvrij en zonder problemen. Het is niet moeilijk om dit aan de klant te verkopen, want het vervangen van ATF is als regulier onderhoud terug te vinden in elk instructieboekje van de autofabrikant. De MPM grossier kan iedere noodzakelijke ATF leveren van kleinverpakking tot bulk. Nu bij MPM beschikbaar: de nieuwste ATF-specificatie MB 236.15
OEM News

MPM Nieuws

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten