Mantorp Park (Zweden), 28 juli 2008 Met een tweede plaats in de kwalificatie leek MPM-coureur Lex Joon na zijn winst in Alastaro ook zijn stempel op de wedstrijd in Mantorp Park te gaan drukken. In de kwartfinale van de eliminaties moest de Nederlander het opnemen tegen de slecht uit de kwalificaties gekomen Urs Erbacher. Juist op dat moment dook er echter een nog niet eerder voorgekomen probleem op waardoor Joon machteloos moest toezien hoe Erbacher met een voorsprong van 0,1 seconde als eerste de finish passeerde. "Je kunt niet alle wedstrijden winnen maar deze pech, waarbij één cilinder vanaf de start al niet meewerkte, kwam wel op een erg ongelukkig moment", aldus Joon, die nu in de titelstrijd achter Andy Carter een tweede plaats inneemt.
De derde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap werd verreden in het Zweedse Mantorp Park. Gezien de korte uitloop van de baan had de organisatie er uit veiligheidsoverwegingen voor gekozen de traditionele 1/4 mijl (402 meter) voor de ultrasnelle Top Fuelers in te korten naar 1000 voet, oftewel 304 meter. Na de overwinning in Alastaro had het MPM-team de leiding in het FIA EK stevig in handen en behoorde met de zege van vorig jaar in het achterhoofd ook dit jaar weer tot de absolute topfavorieten. De eerste twee kwalificatieruns leverden nog niet het gewenste resultaat op. In de eerste run ging de MPM Top Fueler direct 'up in smoke' terwijl in de tweede run na een kleine 100 meter rook aangaf dat de banden alle grip op het asfalt verloren hadden. "De baan was nog veel slechter dan we gedacht hadden. De enorme warmte deed daar ook al geen goed aan", aldus Joon die daarmee wist dat er die avond nog het nodige werk verzet moest worden. "We gaan er nog meer vermogen uithalen en heel veel andere aanpassingen doorvoeren."
Bij de eerste run op zaterdag bleek meteen dat Joon en zijn mede-crewchief Sebastian Visser het bij het juiste eind hadden gehad. De MPM-coureur zette in een keurige run een 4,117 seconden op de klokken, achter Andy Carter goed voor de tweede kwalificatiepositie. De vierde en laatste kwalificatierun leverde een tijd op van 4,22 seconden. Daarmee werd duidelijk dat de afstelling nu goed was en er op de moeilijke baan en onder de uiterst warme omstandigheden toch constante tijden op de klokken konden worden gezet. Voor een goede uitslag in de eliminaties van essentieel belang. Met zijn uitstekende tweede positie moest Joon het in de kwartfinale van de eliminaties opnemen tegen de nummer zeven uit de kwalificatie. Dit was niemand minder dan regerend Europees kampioen Urs Erbacher. De Zwitser wist zich pas in zijn allerlaatste run voor de eliminaties te plaatsen en deed dit op een voor de MPM-coureur ongunstige positie. "Normaal staat er op nummer zeven een zwakkere tegenstander maar Urs en zijn mannen hadden hun afstelling duidelijk niet voor elkaar", aldus de Nederlander. "Met Urs weet je het nooit. Hij kan ook zomaar opeens verschrikkelijk hard gaan."
Bij de start reageerde Erbacher een fractie eerder op de lichten maar Joon leek zijn achterstand snel in te halen. Zijn 60-voettijd was zelfs beter dan die van de Zwitser. Na 4,31 seconden passeerde de MPM-coureur de finish. Erbacher had echter 4,21 seconden nodig gehad voor zijn 1000 voet en daarmee was het Zweedse avontuur voor de Nederlander over. "Meteen na de start viel er één cilinder uit. Door de hogere druk die daardoor in de andere cilinders ontstond gaf vervolgens de koppakking de geest en dan ben je natuurlijk kansloos, al was het verschil ondanks deze problemen toch nog klein. Het is de allereerste keer dat bij ons een cilinder al bij de start niet meewerkt. Het gebeurt alleen op het volstrekt verkeerde moment. Het is namelijk in de tuning set-up heel gemakkelijk op te lossen dus als het in de kwalificatie was gebeurd hadden we er nu geen last meer van gehad. Dit kom je een keer tegen en daar kun je niets aan doen. De crew heeft fantastisch werk geleverd want de auto was voor elke run technisch gezien perfect in orde. Je kunt niet alle wedstrijden winnen, maar deze voortijdige uitschakeling komt op een ongelukkig moment. Zeker na onze winst van vorig jaar en de zege in Alastaro hadden we op meer gerekend. We hebben echter in die vijf runs weer veel over de set-up van de auto onder deze extreem warme condities geleerd en dat kan zeker in Hockenheim van pas komen. Auto, team en rijder zijn er klaar voor", aldus een alweer vooruitkijkende Joon. Omdat Andy Carter de wedstrijd in Mantorp won, is de Engelsman Joon in de titelstrijd gepasseerd. Carter heeft 209 punten, Joon volgt samen met Erbacher op een tweede plaats met 166 punten.
De volgende wedstrijd voor het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap wordt verreden van 15 tot en met 17 augustus tijdens de traditioneel drukbezochte NitrOlympx in Hockenheim. Op de Duitse Grand Prix-piste wordt Joon gesteund door een grote afvaardiging van door MPM uitgenodigde relaties.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel